Hva skal man tenke på når man starter egen bedrift?

23 november, 2021by Hans A Kahn

Søker du etter friheten til å bestemme selv hva du vil jobbe med, kontrollere din egen tid og være din egen sjef?

Da er din egen bedrift den beste måten å realisere deg selv og dine ideer på.

Har du noen gang kommet på en idé som kan revolusjonere din bransje? Eller kanskje en annen bransje som du selv ikke jobber i, men som du ser trenger forbedring.

Du er kanskje mer direkte, og har sett et behov for noe enkelt. Noe åpenbart, og tenker for deg selv at du kan fylle hullet som du ser i markedet?

Da har du en forretningsidé. Det er utgangspunktet for så å si alle nye og fremtidige gründere.

Men selv om det i dag er veldig enkelt å registrere seg og starte et selskap, finnes det ikke noe veikart til fremgang.

Man får som regel resultater i forhold til arbeidet man legger ned og grundig forarbeid er uvurderlig.

Før du starter må du ha en forretningsplan og analysere markedet og bransjen du ønsker å gå inn i.

Dette gir et innblikk i hvem dine konkurrenter er og rett og slett om det er plass til deg og det du har å tilby.

Mange misser på denne delen og det er de som ikke er forberedt som konsekvent må legge ned bedriftene sine nettopp fordi de ikke hadde den nødvendige kunnskapen om hva de gikk i gang med.

Forretningsplanen skal inneholde en markeds- og konkurranseanalyse for å kunne tilpasse sin tilnærming til marked og målgruppe.

Her kan det være en fordel å ta hjelp av eksperter som har erfaring med nettopp dette.

De kan gi deg alle verktøyene du trenger for å kunne manøvrere deg i markedet og bygge en merkevare som ikke bare du, men også  dine kunder kan være stolte av.

 

Hvilke fallgruver skal jeg passe meg for?

I likhet med fraværende forretningsplan og grunnleggende analyser ser vi at mange nystartede bedrifter dessverre mislykkes. Ofte på grunn av de samme feilene.

Så det er viktig å innse dette og dermed kunne gardere seg mot de vanligste fellene. Realiteten er at jo mer du forstår de vanligste feilene og tar steg for å unngå dem, jo ​​større sjanse har du for å lykkes med virksomheten din.

Et av de viktigste verktøyene en bedrift har, og som ofte nedgraderes på grunn av budsjett, er markedsføring. Du skal leve av kundene dine, og det er ikke bare elementært at å nå ut til rett kundegruppe, men også bygge sterke kunderelasjoner.

Markedsføringsdelen er viktig med tanke på at vi lever i en stadig mer digital verden, og det å ha en sterk digital profil kan være forskjellen på om du lykkes eller ikke.

For eksempel kan det å ha en profesjonell nettside eller bruke sosiale medier fort vise seg å være fatalt for en oppstartsbedrift som ønsker å etablere seg i markedet.

En annen vanlig feil er at du ofte ønsker å gjøre for mye selv. Man skal aldri undervurdere verdien av å ta hjelp fra noen som har erfaring og kjenner til fallgruvene.

Du må også være forberedt på at det vil koste penger før du tjener penger i oppstarten. Derfor bør du ha en buffer under selskapets oppstart da det kan ta tid før pengene begynner å rulle inn.

Du må ikke bare ha et budsjett for markedsføring og innkjøp, men også forvente uventede utgifter.

 

Drive på heltid eller deltid

Som følge av det ovennevnte velger mange å beholde sin vanlige jobb og starte virksomheten som deltidsjobb.

Da kan du med fordel informere arbeidsgiver om dette.  Da passer du på at du ikke kommer i konflikt eller konkurranse med din arbeidsgiver.

En av fordelene med dette er at du har inntekt samtidig som du kan jobbe med bedriften på fritiden. Velger du å jobbe deltid i starten, kan du også lære det grunnleggende uten like stor risiko.

På denne måten kan du også i større grad sikre deg mot utfordringene de fleste oppstartsbedrifter møter.

Litt som en bedriftsutdanning.I løpet av denne tiden kan du sørge for å få en god nettside og tilegne deg unik kunnskap om bransjen du skal operere i, og om hvordan du etablerer deg i sosiale medier samtidig som du forbedrer produktet ditt og tilpasser deg behovet du ser i markedet.

På den måten vil du stå sterkere når du tar steget inn i bedriftsverdenen.

Du kan også søke om et såkalt blankolån som du kan bruke til å utvikle virksomheten din.

 

Summa summarum

Kort oppsummert kan det sies at det er mange fordeler med å starte egen bedrift, men også fallgruver.

Så det er viktig at du gjør nøye forberedelser og research for å sikre at du har de beste forutsetningene for å lykkes.

Hvis du føler deg usikker, finnes det selskaper som spesialiserer seg på å hjelpe folk med å starte egen bedrift.

De går gjennom forretningsplanen din med deg og hjelper til med alt fra markedsføring til nettside.

Så mye ubehag og problemer kan unngås ved å søke eksperthjelp.   

 

Hans A Kahn

NBF
Norsk Bedriftsformidling
Norsk Bedriftsformidling er Norges ledende start-up konsult. Med over 10 års erfaring, stort kontaktnett og bransjens skarpeste rådgivere hjelper vi store som små start-ups med å nå sitt fulle potensiale med skreddesydde handlingsplaner og smart branding.
c/o Brenna Døsserødveien 87 3118 TØNSBERG
Følg oss
Sosiale medier
SBF
Norsk Bedriftsformidling
Norsk Bedriftsformidling er Norges ledende start-up konsult. Med over 10 års erfaring, stort kontaktnett og bransjens skarpeste rådgivere hjelper vi store som små start-ups med å nå sitt fulle potensiale med skreddesydde handlingsplaner og smart branding.
Kom i kontakt
Følg oss på sosiale medier

Copyright by Norsk Bedriftsformidling. All rights reserved.

Copyright by Norsk Bedriftsformidling. All rights reserved.